Brønshøjs to største fodboldklubber indgår stort samarbejde

23. juli 2022 kl. 15:00
Brønshøj Boldklub og Boldklubben Fix slår ungdomsårgange sammen for både piger og drenge og etablerer fællestræninger for tre andre. Målet er at styrke fodboldtilbuddet for byens børn og unge.

Gennem årtier har Brønshøj Boldklub og Boldklubben Fix hver for sig tilbudt fodbold til byens børn, unge og voksne på både bredde- og eliteniveau. Nu går de to klubber sammen i et nyt, lettere lokalhistorisk fodboldsamarbejde. Det sker i et pilotprojekt på udvalgte årgang for både drenge og piger for både at styrke breddefodbolden, men også for at teste årgangens bedste spillere af på så højt et niveau som muligt. "Med denne samarbejdsaftale er vi kommet et langt skridt i den rigtige retning for vores to klubber. Begge klubber har på hver deres måde udviklet gode fodboldtilbud til Brønshøjs børn og unge gennem årene. Med det nye samarbejde tror jeg på, at vi kan hæve overliggeren og spille hinanden endnu bedre for dermed at skabe de bedst mulige rammer omkring børne- og ungdomsfodbolden i Brønshøj-området", siger formanden i Boldklubben Fix, Sune Blom. Ungdomsformanden i Brønshøj Boldklub, Mikkel Gybel-Brask mener, at samarbejdet åbner nye muligheder for årgangene, som projektet involverer. "Med dette pilotprojekt vil vi først og fremmest få nogle store årgange, der giver mulighed for at matche spillere på alle niveauer med spillere på samme niveau. Det vil være bredde såvel som elite og til gavn for alle spillernes udvikling," siger han og fortsætter. "Samtidig tror vi på, at dette tilbud vil få nogle af de bedste spillere i lokalområdet til at vælge barndomsklubberne frem for at vende sig mod de øvrige klubber i hovedstadsområdet."

Flere måneders målrettet arbejde i en arbejdsgruppe på tværs af Boldklubben Fix og Brønshøj Boldklubs ungdomsafdeling bærer nu frugt. De to klubber lægger således sidste hånd på en aftale om et halvt års forsøgsvist samarbejde på en ungdomsårgang for drengene (U-14) og to for pigerne (U-13 og U-14) samt derudover fællestræning på tre yderligere ungdomsårgange (U10, U11 og U12). Efter det første halve år evalueres pilotprojektet, og det vil blive vurderet, om det skal fortsætte. Konkret handler samarbejdet om, at U14-årgangen for drengene fra BK Fix og Brønshøj Boldklub træner og spiller kampe sammen det næste halve år, mens det samme sker for U-13-U-14 pigerne. De bedste drenge bruger BK Fix' placering i Liga 3, mens pigerne bruger Brønshøj Boldklubs placering i Liga 1. De øvrige hold på årgangene stiller ligeledes op som fælles hold. Således tager hver klub ansvar for én samlet årgang. Samtidig stiller de med et fælles cheftrænerteam omkring årgangene, der både for drenge og piger består af trænere, hjælpetrænere og holdledere fra begge klubber. Cheftrænerteamet og frivillige omkring holdene for de to årgange har lagt et stort arbejde i at skabe de bedst mulige rammer for, at piger, drenge og trænere fra klubberne kommer godt fra start til august, og der planlægges allerede nu deltagelse i opstartsstævner, træningslejre og ture til fodboldstævner udenbys.

For yderligere information samt kommentarer vedrørende samarbejdet kan følgende kontaktpersoner kontaktes:

Sune Blom, Formand i Boldklubben Fix

Jesper Mathiesen, Børne- og Ungdomsudviklingstræner i Brønshøj Boldklub