Corona-status og formandens beretning for 2019

23. marts 2020 kl. 21:20
Læs formandens beretning for 2019 her...

Kære medlemmer & frivillige

Den aktuelle Corona-situation har sat fodbolden på pause i hele landet. Det er naturligvis dybt frustrerende når vi samtidig ser solen skinne og græsset gro. Vi følger dog myndighedernes anbefalinger og derfor vil der tidligst være fodbold i FIX efter Påsken.

Ændringer i kampprogrammer mm. vil løbende bliver opdateret hos DBU (se link).

Mandag aften skulle foreningens årlige generalforsamling have været afholdt i klubhuset. Generalforsamlingen er udsat indtil nedlukningen af vores aktiviteter ophøre. I skal dog ikke snydes for en beretning om fodboldåret i Boldklubben FIX 2019 og jeg har derfor skrevet et par ord som i kan læse herunder.

Jeg håber alle er ved godt mod (og helbred). Forhåbentlig skal vi snart tilbage på fodboldbanen igen.

Formandens beretning 2019:

2019 var året, hvor Boldklubben FIX fortsatte sin spændende udvikling på medlemsfronten, og vi levede for alvor op til betegnelsen ”breddeklub”. I 2019 havde vi fodboldtilbud til børn og voksne i alle aldre, samt til både drenge, piger, mænd og kvinder i Boldklubben FIX. Herudover var 2019 også året, hvor vi i endnu højere grad involverede forældre som aktive medlemmer i foreningens aktiviteter med fodboldhold til både mødre og fædre. Dermed er vi kommet langt i forhold til at skabe et fællesskab, som flere kan være en del af.

Det glæder mig at se den positive tilgang af nye fodboldspillere i vores ungdomsafdeling forsætter med mange nye børnespillere. Ligeledes ser fremtiden spændende ud med talentfulde fodboldspillere og engagerede trænere på de ældste af vores nuværende ungdomsårgange. Vi kender, som klub, udfordringer med at fastholde de ældste ungdomsmedlemmer, og vi ved, at det ikke altid lykkes. Med udgangen af 2019 kunne vi dog for første gang i mange år rykke vores talentfulde U19-hold op i herreseniortruppen. Det vil altid være vores primære målsætning at fastholde egne spillere igennem ungdomsrækkerne og se dem fortsætte i klubben som voksne. Det er derfor en stor succes, at vi med udgangen af 2019 har suppleret vores herresenior med 25+ nye spillere, og dermed forhåbentlig fremtidssikret afdelingen. Vi kigger nu mod de kommende generationer og kan forhåbentlig allerede nu iværksætte de nødvendige tiltag, der vil sikre, at de bliver de næste. En ambitiøs forhåbning kunne også være, at vi i fremtiden lykkes med at bringe en pigeårgang igennem vores ungdomssystem og op til damesenior.

Alt hvad jeg herover har beskrevet, havde naturligvis ikke kunne lade sig gøre, uden alle de frivillige kræfter. Lad mig udnytte muligheden her for at sige jer en stor tak for det stykke arbejde, I gør på fodboldbanen uge efter uge.

Klubbens udvikling på medlemsfronten har også givet os en række udfordringer. En del af disse blev løst, da vi i 2014 flyttede ind i det nye klubhus. De nye faciliteter var et markant løft, men samtidig gav de også klubben flere opgaver. Ambitionen har gennem flere år været at have et klubhus, der var åbent for medlemmerne, når de skulle træne og spille kamp. Der skulle være mulighed for mad og drikke, samt aktiviteter som gjorde det attraktivt at benytte. Det føler jeg, at vi i efteråret 2019 for alvor lykkedes med. Klubbens nye forvalter, Anders Kold Kristensen, har i samarbejde med flere frivillige løftet en kæmpe opgave. Det har krævet mange kræfter, og jeg har blandt andet selv måttet træde til som både kok og bartender undervejs. Det har været spændende for mig at lære medlemmer og frivillige at kende på denne måde. Heldigvis er udviklingen dog gået i sådan en retning, at man i 2020 vil kunne ”ansætte” flere folk til at hjælpe til, og dermed forhåbentlig fortsætte den positive udvikling med blandt andet fællesspisning og andre fælles aktiviteter.

Blandt andre nævneværdige tiltag fra 2019, kan nævnes materialeskuret ved kunstgræsbanerne i Tingbjerg Idrætspark, som vi sidste vinter fik etableret. Dette har løftet en stor logistisk byrde for vores mange frivillige trænere. Vi arbejder fortsat på at forbedre kulturen omkring oprydning/orden i skuret, men forhåbentlig ser vi en positiv udvikling i det nye år.

Vores baner i Pilesvinget er ligeledes værd at nævne. Selvom vi er blevet flere fodboldspillere på anlægget, har banen aldrig været bedre, end den var i efteråret 2019. Der skal lyde en stor tak til København Kommune for det gode samarbejde omkring banepleje, samt til klubbens mange trænere for at efterleve bestyrelsens anbefalinger omkring banebrug.

Afslutningsvis vil jeg naturligvis ønske alle tillykke med jeres resultater på fodboldbanen. Det kan være svært at følge med i hver enkelt holds præstationer, men heldigvis er flere årgange blevet bedre til at dele disse på klubbens hjemmeside og Instagram. Det glæder mig altid at høre om de gode oplevelser, I har haft sammen.

Sidst men ikke mindst vil jeg på det kraftigste opfordre alle til at engagere jer i foreningslivet på tværs af årgange/afdelinger. Du kan som ungdomsspiller bidrage som boldhenter hos de voksne, som seniorspiller bidrage som træner i vores ungdomsafdeling eller som forælder blive en del af foreningen som aktiv i bestyrelse eller udvalg. Mulighederne er mange, det er bare med at byde sig til.

Jeg ser frem til et nyt år sammen med alle medlemmer & frivillige
Sune Blom, Formand Boldklubben FIX